Onderwerpen
Als product manager, voormalig lector Duurzaam Ondernemen en universitair docent spreek ik over mijn ervaringen met thema’s zoals duurzaamheid, circulaire economie, MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), smart cities, mobility, CleanTech en duurzame energie. Ik ga in over hoe ik gestalte geef aan mijn passie, zoals:
- Slimme, duurzame en circulaire producten en diensten ontwikkelen
- Inkoop- en productieprocessen verduurzamen
- Verdienmodellen enten op het hergebruik van grondstoffen en meer benutten van capaciteit
Thomas als spreker
✓ Visie en verbinding
✓ Innovatief & out-of-the-box
✓ Ondernemend, creatief en inspirerend
✓ Praktisch, begrijpelijk en toepasbaar
✓ Interactief, aanspreekbaar en benaderbaar
Doelen
- De relevantie van thema’s voor individuen, organisaties en industrieën vanuit verschillende invalshoeken te bespreken,
- De toepasbaarheid, haalbaarheid en rendementen van thema’s te analyseren
- Werken aan de realisatie van praktische en strategische oplossingen
- Deelnemers aanzetten tot actie en het nemen van initiatieven
Toepassingen in de praktijk
Duurzaamheid is al jaren geen abstract begrip meer, verpakt in idealistische slogans, wollig geformuleerde actieprogramma’s en onmeetbare doelstellingen. We zijn er inmiddels bijna allemaal van overtuigd dat we duurzaam met onze wereld moeten omgaan. Duurzaamheid wordt meer en meer een voorwaarde om producten en diensten te mogen leveren. Duurzaamheidseisen aan bedrijven en organisaties worden scherper en dwingender. Ondernemers kunnen daar niet langer omheen, en willen dat meestal ook niet, omdat het om de toekomst van hun bedrijf gaat.
Duurzaamheid is juist een grote kans. Energiebesparingen en het efficiënter inrichten van processen helpt bijvoorbeeld de kosten te drukken. Daarnaast worden klanten kritischer, zelfstandiger en mondiger. Daarmee neemt de vraag naar duurzame producten en diensten gestaag toe. Welke ondernemer wil niet waarde creëren in nieuwe markten en op die manier bestaande concurrentieverhoudingen op hun kop zetten. Kortom, hoe kunnen ondernemers sneller duurzaamheiddoelen bereiken en daarmee succesvoller worden?
Onderdelen
- Wat is de business case van duurzaamheid m.b.t. mijn bedrijfsactiviteiten -en processen?
- Welke middelen en strategieën kunnen worden ingezet om een duurzame visie in de genen van het bedrijf te verweven?
- Hoe ziet een duurzaam verdienmodel eruit?
- Wat zijn de quick wins en de succesfactoren?
Meer informatie en boekingen
Leg Contact